En person som har inspirerat mig mycket är yogin Simon Krohn. För ett tag sedan var jag med på en meditation ledd av honom som kallas "Loving Kindness" eller som jag kallar kärleksmeditation. Det handlar om att skicka värme och kärlek till personer, både personer vi tycker om och personer vi har svårt för. Han förklarade allt så enkelt när han sa:

"Kanske går det inte att skicka kärlek till någon, men vi vet faktiskt inte om det går. Ingen har bevisat att det inte går. Och det kan i alla fall aldrig skada någon att vi tänker gott om personen."

Det har jag tagit fasta på. Framförallt får meditationen mig att må bra. Ibland tillägnar jag meditationen till mig själv, ibland till någon jag tycker om som jag känner behöver det, ibland till någon jag har svårt för och ibland gör jag alla stegen nedan. Vill du prova så har du en variant på övningen här.

 

  • Börja med att sätta dig bekvämt. Välj tre ord som du önskar en människa du älskar. Förslag på ord är kärlek, vänskap, lust, glädje, styrka, passion, harmoni. Slut ögonen och ta 10 djupa andetag.
  • Se nu dig själv framför dig, önska dig själv väl och ge dig själv kärlek. Upprepa dina tre ord i meningen: Jag önskar mig kärlek, lugn och harmoni. Stanna här i några minuter och upprepa meningen tyst eller högt.
  • Ta några djupa andetag och byt sedan fokus till en person som du tycker mycket om. Se personen framför dig och upprepa mantrat: Jag önskar X kärlek, lugn och harmoni. Stanna här i några minuter och upprepa meningen tyst eller högt.
  • Ta några djupa andetag och byt sedan fokus till en person som du varken gillar eller ogillar. En person som är neutral för dig. Se personen framför dig och upprepa mantrat: Jag önskar X kärlek, lugn och harmoni. Stanna här i några minuter och upprepa meningen tyst eller högt.
  • Ta några djupa andetag och byt sedan fokus till en person som du inte tycker om. Se personen framför dig och upprepa mantrat: Jag önskar X kärlek, lugn och harmoni. Stanna här i några minuter och upprepa meningen tyst eller högt.
  • Avsluta med att ta 10 djupa andetag med fokus på själva andetaget och försök att släppa alla andra tankar.

 

Vill du veta mer om Simon Krohn så rekommenderar jag hans bok "Närmare något"!

 

undefined